שליטה גליקמית

לבלב מלאכותי יעיל יותר באיזון גליקמי ומניעת תת-סוכר לעומת משאבת אינסולין בילדים עם סוכרת נעורים

במחקר בו השתתפו ילדים בני 6-11 עם סוכרת נעורים נמצא, כי לבלב מלאכותי המשחרר שני הורמונים קשור לרמות גלוקוז נמוכות יותר ושיעורים נמוכים יותר של תת-סוכר וקטונים בדם, בהשוואה לשימוש במשאבת אינסולין

משאבת אינסולין וחטיף (צילום: אילוסטרציה)

הבטיחות והיעילות של שליטה גליקמית רציפה ואוטומטית לא נבדקו עדיין במחקרים במסגרת שאינה אשפוז בקרב ילדים בגילאי קדם-בגרות (preadolescent) עם סוכרת נעורים (type 1 diabetes).

מטרת המחקר הנוכחי היתה להשוות את היעילות והבטיחות של לבלב מלאכותי המשחרר שני הורמונים (bihormonal bionic pancreas) אל מול משאבת אינסולין שגרתית, בקרב אוכלוסיית ילדים עם סוכרת נעורים במסגרת מרפאות חוץ.

בוצע מחקר מוצלב עם תווית פתוחה והקצאה אקראית, בו השתתפו ילדים בגיל קדם-בגרות (גילאי 6-11) שאובחנו לפני שנה או יותר עם סוכרת נעורים וטיפלו במשאבת אינסולין. הילדים גויסו משני מחנות סוכרת (diabetes camps) בארצות הברית.

הילדים קיבלו מעטפות חתומות, אשר הכילו את הקצאתם לחמישה ימים עם לבלב מלאכותי או משאבת אינסולין שגרתית, כצורת ההתערבות הראשונה, ולאחר מכן שלושה ימים ללא טיפול (washout period) שאחריהם חמישה ימי טיפול עם ההתערבות האחרת.

ההקצאות לא הוסתרו מהמטופלים ומהצוות הרפואי. האלגוריתם האוטונומי המותאם של הלבלב המלאכותי קיבל נתונים ממתקן ניטור רציף של רמות הגלוקוז בדם, כדי לאפשר שליטה רציפה במתן תת-עורי של אינסולין וגלוקגון. משאבת האינסולין הורכבה על ידי רופאי המחנה וצוות רפואי אחר, בהתאם לפרוטוקולים. המשתתפים לבשו מתקן לניטור רציף של רמות הגלוקוז בדם גם במהלך תקופת הביקורת.

התוצאים העיקריים היו ריכוז הגלוקוז הממוצע שנמדד במתקן הניטור הרציף ושיעור הזמן בו רמות הגלוקוז היו מתחת ל-60 מ"ג לד"ל (3.3 מ"מול לליטר), כפי שנמדד על ידי מתקן הניטור הרציף, בימים 2-5 למחקר. ניתוחי הנתונים בוצעו עם כוונה לטפל (intention to treat).

בין יולי לאוגוסט 2014, 19 ילדים שגילם הממוצע 9.8 שנים (סטיית תקן: 1-6) השתתפו וסיימו את המחקר. תקופת השימוש בלבלב מלאכותי נקשרה לרמות גלוקוז נמוכות יותר בימים 2-5, בהשוואה לתקופת הביקורת (137 מ"ג לד"ל בהשוואה ל-168 מ"ג לד"ל, p=0·00037) ולזמן קצר יותר בו רמות הגלוקוז היו מתחת ל-60 מ"ג לד"ל בימים 2-5 (1.2% בהשוואה ל-2.8%, p<0·0001).

חציון מספר הפעמים בהם נעשה שימוש בפחמימות לטיפול בתת-סוכר (גלוקוז נמוך מ-70 מ"ג לד"ל) בכל משתתף בימים 1-5 היה נמוך ביותר במהלך שימוש בלבלב מלאכותי בהשוואה לתקופת הביקורת (שלושה אירועים [טווח: 0.8] בהשוואה לחמישה [0-14], p=0·037).

לא אירעו מקרים חמורים של תת-סוכר. דווח על שבעה מקרים של ריכוז בינוני עד גבוה של קטונים (טווח: 0.6-3.6 מילימול לליטר) בקרב חמישה משתתפים במהלך תקופת הביקורת, אך לא במהלך תקופת השימוש בלבלב מלאכותי (p=0.063).

לסיכום, השיפור ברמות הגלוקוז הממוצעות והירידה בהיארעות תת-סוכר שנלוו לשימוש בלבלב מלאכותי בקרב ילדים עם סוכרת נעורים במסגרת מחנה סוכרת מהווים ממצאים מבטיחים. יש לערוך מחקרים נוספים, ארוכים יותר, במסגרתם ייבחן השימוש בלבלב מלאכותי בחיי היומיום של ילדים בבית ובבית הספר, על מנת לחקור את פוטנציאל השימוש של לבלב מלאכותי במסגרת העולם האמיתי.

מקור:
Steven J Russell, MD, Mallory A Hillard, BS, Courtney Balliro, RN, Kendra L Magyar, NP, Rajendranath Selagamsetty, BS,Manasi Sinha, MD, Kerry Grennan, NP, Debbie Mondesir, BS, Laya Ehklaspour, MD, Hui Zheng, PhD, Prof Edward R Damiano, PhD, Firas H El-Khatib, PhD. Day and night glycaemic control with a bionic pancreas versus conventional insulin pump therapy in preadolescent children with type 1 diabetes: a randomised crossover trial. The Lancet Diabetes & Endocrinology, Volume 4, No. 3, p233–243, March 2016

http://www.thelancet.com/journals/landia/article/PIIS2213-8587(15)00489-1/abstract

נושאים קשורים:  שליטה גליקמית,  סוכרת נעורים,  type 1 diabetes,  קדם-בגרות,  לבלב מלאכותי,  משאבת אינסולין,  תת-סוכר,  היפוגליקמיה,  קטונים,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
12.05.2016, 17:41

מעניין ונותן חומר למחשבה להמשך טיפול בסוכרת