חדשות

מומחים ממרכז שניידר הובילו את פרויקט ניסוי הלבלב המלאכותי

החוקרים הפעילו לראשונה לבלב מלאכותי בקרב ילדים חולי סוכרת נעורים ששהו במחנה נופש. המערכת פותחה בישראל ונבחנת גם בגרמניה ובסלובניה

ביוזמתם של רופאים מומחים מהמכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת, המרכז הארצי לסוכרת נעורים במרכז שניידר לרפואת ילדים, הושגה הצלחה מחוץ לכותלי בית החולים בניסוי ראשון מסוגו בעולם של לבלב מלאכותי. מטרתו של המכשיר לתת פתרון ממשי לחולים בסוכרת.

זו הפעם הראשונה בעולם, ציינו עורכי הניסוי והמחקר, שניסוי במכשיר כזה יוצא אל מחוץ לכותלי בית החולים ומדמה שהייה "רגילה" של בני נוער חולים בסוכרת, תוך שימוש במערכת אוטומטית שאחראית להזרקת האינסולין במהלך הלילה.

[slideshow caption=on]

את הפרויקט מובילים פרופסור משה פיליפ, מנהל המכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת במרכז שניידר לרפואת ילדים, ד"ר רויטל נימרי, מומחית באנדוקרינולוגיה וסוכרת מהמכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת וצוות המהנדסים ערן אטלס, שחר מילר ועידו מולר. שותפים לו גם שאר חברי צוות המכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת. המחקר בישראל הוא חלק ממחקר בינלאומי, שבמסגרתו נבחנת המערכת הישראלית. משתתפים בו גם צוותי מחקר מגרמניה וסלובניה בראשות פרופסור תומס דנה ופרופסור תדה בטלינו.

כ-5,000 ילדים ובני נוער בישראל מאובחנים כחולים בסוכרת נעורים ועוד אלפי צעירים ומבוגרים בארץ חולים בסוכרת. בשנים האחרונות שקד צוות המכון לטכנולוגיות בסוכרת במרכז שניידר, הכולל מהנדסים, רופאים, אחיות ודיאטניות, על מציאת פתרון טכנולוגי – "לבלב מלאכותי" לילדים ולמבוגרים הסובלים מסוכרת נעורים ולחולים בסוכרת מסוג 2.

המערכת שפותחה – MD Logic – כוללת חיישן המוחדר לרקמה התת-עורית ומנטר את רמת הסוכר ומשאבה המשחררת אינסולין. החיישן והמשאבה מחוברים למחשב המעבד את המידע ומגדיר את כמות האינסולין שיש לשחרר לגוף על מנת לשמור שרמות הסוכר של החולה יהיו בתחום הנורמה.

הפיתוח "סוגר לולאה" בין החיישן למשאבה ומשחרר את המטופל מהטרחה היום-יומית הכרוכה בטיפול בסוכרת, והוא צפוי לשפר את איכות החיים של המטופלים.

ממרכז שניידר נמסר כי ניסוי פרויקט הלבלב המלאכותי נעשה מחוץ לבית החולים במסגרת מחנה לילדים חולי סוכרת, ובמהלכו שהו 18 ילדים ובני נוער בני 12–15 במשך שלושה ימים במלון בקיבוץ מעלה החמישה.
בלילה הראשון חוברו 9 ילדים למערכת הפרויקט ונחסך מהם העיסוק באיזון רמות הסוכר בשעות הלילה. בלילה השני חוברו 8 ילדים נוספים. צוות המהנדסים ואנשי הצוות הרפואי שהו כל העת בחדר בקרה במלון, ומשם שלטו בניסוי ועקבו אחר רמת איזון הסוכר של הילדים. בימי המחנה עסקו הילדים בפעילויות שונות כולל שחייה, ספורט, בילויים, פעילויות-גיבוש ועוד.

פרופסור משה פיליפ, מנהל המכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת במרכז שניידר אמר כי פרויקט הלבלב המלאכותי יאפשר לחולי סוכרת להשתחרר מעיסוק תמידי במדידת רמות הסוכר והזרקות האינסולין וגם ישמור עליהם מאוזנים לאורך זמן, מה שיכול לצמצם משמעותית את הסיכוי לסיבוכים של מחלת הסוכרת.

נושאים קשורים:  חדשות,  פרופסור משה פיליפ,  לבלב מלאכותי,  אנדוקרינולוגיה ילדים,  סוכרת נעורים,  סוכרת סוג 2,  אנדוקרינולוגיה,  רויטל נימרי,  מרכז "שניידר" לרפואת ילדים
תגובות