גידולים

לנראוטיד מאריך הישרדות בסובלים מגידולים נוירואנדוקריניים

לנראוטייד היה קשור בהארכה משמעותית של הישרדות ללא התקדמות בחולים עם גידולים נוירואנדוקריניים גרורתיים אנטרו-לבלביים דרגה 1 או 2

27.07.2014, 08:45

אנלוגים של סומטוסטטין משמשים פעמים רבות על מנת לטפל בתסמינים הקשורים בהפרשת יתר של הורמונים מגידולים נוירואנדוקריניים, אולם הידע בנוגע להשפעתם האנטי-גידולית מוגבל.

במחקר, שהתפרסם באחרונה בכתב העת NEJM, בדקו חוקרים את ההשפעה של לנראוטייד (סומטולין אוטוג'ל; איפסן ביוטק) לעומת פלסבו בחולים עם גידולים נוירואנדוקריניים אנטרו-לבלביים.

204 חולים ממספר ארצות, עם גידול נוירואנדוקריני מתקדם דרגה 1 או 2, ממוין או ממוין ברמה בינונית, חיובי לרצפטור לסומטוסטטין נכנסו למחקר. המשתתפים חולקו רנדומלית, באופן כפול סמיות, לקבלת אנלוג של סומטוסטטין: לנראוטייד בשחרור מושהה בצורת ג'ל (סומטולין אוטוג'ל; איפסן ביוטק) במינון 120 מ"ג אחת ל-28 ימים למשך 96 שבועות או פלסבו.

הטיפול בלנראוטייד הביא למשך ארוך יותר של הישרדות ללא התקדמות המחלה (progression-free survival) באופן משמעותי. השיעור המוערך של הישרדות ללא התקדמות ב-24 חודשים היה 65% בקבוצת הלנראוטייד לעומת 33% בפלסבו.

לא היו הבדלים משמעותיים סטטיסטית בין הקבוצות באיכות החיים או בשיעור ההישרדות הכללית. תופעת הלוואי הנפוצה ביותר שהיתה קשורה לטיפול התרופתי היתה שלשול.

החוקרים סיכמו, כי לנראוטייד היה קשור בהארכה משמעותית של ההישרדות ללא התקדמות בקרב חולים עם גידולים נוירואנדוקריניים גרורתיים אנטרו-לבלביים דרגה 1 או 2.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Caplin ME, Pavel M, Ćwikła JB, et al. Lanreotide in Metastatic Enteropancreatic Neuroendocrine Tumors. N Engl J Med 2014; 371:224-233.

נושאים קשורים:  גידולים,  מערכת עיכול,  סומטוסטטין,  לנראוטיד,  NET,  הישרדות,  לבלב,  גידולים נוירואנדוקריניים,  מחקרים
תגובות