נוירובלסטומה

מנגנוני רגרסיה ספונטנית של נוירובלסטומה והגישות הטיפוליות בה

מחקרים גנומיים וביולוגיים אחרונים של נוירובלסטומה שופכים אור על ההטרוגניות הדרמטית בהתנהגות הקלינית של המחלה

10.12.2014, 08:23
נוירובלסטומה (מקור: ויקיפדיה)
נוירובלסטומה (מקור: ויקיפדיה)

מחקרים גנומיים וביולוגיים אחרונים של נוירובלסטומה שפכו אור על ההטרוגניות הדרמטית בהתנהגות הקלינית של מחלה זו, המשתרעת מרגרסיה ספונטנית או התמיינות בחלק מן המטופלים להתקדמות בלתי נלאית באחרים, למרות טיפול משולב (multimodality) אינטנסיבי.

נוסף על כך, עדות זו מציעה מספר מנגנונים אפשריים להסביר של תופעת הרגרסיה הספונטנית בנוירובלסטומה הכוללים מניעת נוירוטרופין, חסינות הומוראלית או תאית, אבדן פעילות הטלומראז ושינויים ברגולציה האפי-גנאית. הבנה עמוקה יותר של מנגנוני הרגרסיה הספונטנית עשויה לעזור בזיהוי גישות טיפוליות אופטימליות עבור מטופלים עם גידולים אלו.

נכון להיום, מנגנון היכולת הטיפולית ביותר הוא השהיית האקטיבציה של מוות מתוכנת של התא המווסת ע״י מסלול tropomyosin receptor kinase A. ואכן, טיפול ממוקד במטרה לעכב קולטנים של נוירוטרופין עשוי לשמש כתחליף לכימותרפיה או הקרנות קונבנציונליות בתינוקות עם גידולים חיוביים מבחינה ביולוגית הדורשים טיפול.

גישות חלופיות כוללות שבירה של העמידות החיסונית לאנטיגנים סרטניים או הפעלת מסלול הרצפטור לנוירוטרופין אשר יגרום להתמיינות עצבית. גישות אלה עשויות להיות יעילות ביותר כנגד גידולים חיוביים מבחינה ביולוגית, אך הם גם עלולים לספק תובנות לטיפול בגידולים שליליים מבחינה ביולוגית.

הסקירה הנוכחית תיארה מנגנונים שונים של רגרסיה ספונטנית של נוירובלסטומה והגישות הטיפוליות כתוצאה מכך.

מקור:
Mechanisms of neuroblastoma regression. Brodeur GM, Bagatell R.

נושאים קשורים:  נוירובלסטומה,  מנגנוניה רגרסיה TrkA pathway receptors,  multimodality therapy.,  מחקרים
תגובות