חדשות

מנכ"ל משרד הבריאות: נפעל להשווות רמת הרפואה בפריפריה ובמרכז

פרופ' אפק ציין בכנס ב"זיו", כי באחרונה אובחן כלוקה בסוכרת; "כשאתה חווה מחלה, אתה מבין את חשיבותה של מערכת בריאות חזקה"

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור ארנון אפק, אמר אתמול (יום א') בכנס שנערך בצפת, כי"חשוב לנו מאוד במשרד הבריאות לעשות ככל הניתן על מנת להשוות את רמת הרפואה בין הפריפריה למרכז הארץ, לקדם תקציבים לשירותים חדשים, להשקיע ולחזק את המוסדות הקיימים".

פרופסור אפק אמר הדברים בכנס ה-19 לסוכרת שקיימו הפקולטה לרפואה לגליל של אוניברסיטת בר אילן והמרכז הרפואי "זיו" בצפת.

מימין: ברנרד בריסולייר, מנהל בחטיבת הסוכרת של קונצרן התרופות "אבוט", ד"ר סלמאן זרקא, מנהל המרכז הרפואי "זיו"; פרופסור ארנון אפק, מנכ"ל משרד הבריאות; ד"ר אורנה דלי-גוטפריד, מנהלת המרכז לסוכרת נעורים ב" זיו"; ד"ר קלין שפירא, סגן מנהל המרכז הרפואי "זיו" וגיא גפן מנכ"ל חברת "גפן מדיקל" (צילום: "זיו")

מימין: ברנרד בריסולייר, מנהל בחטיבת הסוכרת של קונצרן התרופות "אבוט", ד"ר סלמאן זרקא, מנהל המרכז הרפואי "זיו"; פרופסור ארנון אפק, מנכ"ל משרד הבריאות; ד"ר אורנה דלי-גוטפריד, מנהלת המרכז לסוכרת נעורים ב" זיו"; ד"ר קלין שפירא, סגן מנהל המרכז הרפואי "זיו" וגיא גפן מנכ"ל חברת "גפן מדיקל" (צילום: "זיו")

עוד אמר פרופסור אפק: "חשוב ביותר לקרב את הפריפריה למרכז ברמת השירותים הרפואיים הניתנים לתושבים ולכן חשוב לי מאוד להגיע לכנסים הנערכים בפריפריה ולהדגיש בהם את מחויבות משרד הבריאות להשקעות בקידום השירותים הרפואיים הניתנים לתושבי הפריפריה".

בהמשך דבריו סיפר: "רק באחרונה גיליתי כי גם אני חולה בסוכרת. כשאתה חווה בעצמך מחלה, אתה מבין את חשיבותה של מערכת בריאות חזקה. עתה, כאשר שואלים אותי איך אני מתמודד עם הסוכרת, אני אומר: יש ילדים המתמודדים עם סוכרת מגיל צעיר ועכשיו אני יכול להזדהות עם הקושי שלהם ושל בני משפחתם. הקושי בפריפריה הוא גדול כפליים".

בהתייחסו למרכז לסוכרת נעורים ואנדוקרינולוגיה לילדים, הפועל במרכז הרפואי "זיו", חלק פרופסור אפק מחמאות למנהלת המרכז, ד"ר אורנה דלי-גוטפריד, שגם יזמה את הכנס, ואמר כי היא "אדם מיוחד במינו. דוגמא לרופאה שהפן האישי של המטופל הוא חלק בלתי נפרד משגרת יומה. צריך לדעת להגיד תודה למי שעובד 365 ימים בשנה, לילות כימים, בשביל אחרים. ד"ר אורנה דלי-גוטפריד היא לכן דוגמא לכל אחד מן הסטודנטים, של רופאה המשלבת טיפול מקצועי עם גישה אנושית למטופלים. לא בכדי מגיעים אליה מטופלים רבים גם ממקומות מרוחקים מצפת והגליל - במיוחד כדי לזכות בטיפול המעולה וליחס מיוחד גם לבני משפחתו של המטופל".

ד"ר סלמאן זרקא, המנהל החדש של בית החולים "זיו", שבירך את באי הכנס, ציין כי הוא "נרגש לראות רופאים ומטופלים שהגיעו מכל רחבי הארץ במיוחד לצפת כדי להוקיר את פועלה של ד"ר אורנה דלי-גוטפריד". "מגיע לילדים ולמשפחות, לכם שהגעתם עד לצפת, שנעשה הכול על מנת להיטיב את חייכם לצד ההתמודדות עם המחלה. המילה שליחות הופכת קטנה כאשר חשים את האנרגיות של ד"ר אורנה דל-גוטפריד. עבורכם הרי הגליל אינם רק תמונת רקע ונוף - כאן זה בית ומשפחה".

ד"ר זרקא הצהיר, כי הוא רואה במרכזי הרפואה בפריפריה מרכזי מצוינות שיש לקדם ולעזור להם לגדול ולהתפתח.

יוזמת הכנס ד"ר דלי-גוטפריד אמרה, כי העלייה במספר חולי הסוכרת קשורה באורח החיים בעולם המערבי ובמצבי לחץ ומצוקה נפשית הגורמים להתפרצות המחלה. "הסוכרת הפכה לבעיה כלל עולמית בעלת ממדים מדאיגים. עם זאת, גם שיטות הטיפול התפתחו מאוד ותודות למחקרים וטכנולוגיות חדשות בתחום, אנו מסוגלים כיום לתת מענה טוב יותר לסוכרתיים לניהול אורח חיים תקין ושמירה על רמות סוכר מאוזנות".

בין 450 המשתתפים בכנס היו רופאים מומחים לסוכרת ואנדוקרינולוגיה מכל רחבי הארץ, רופאי בתי חולים ורופאי קהילה, חוקרים, אחיות, עובדים סוציאליים, רוקחים, פסיכולוגים, תזונאים וסטודנטים לסיעוד ולרפואה. הוצגו בו תוצאות מחקרים חדשים, שיטות טיפול וטכנולוגיות מתקדמות. בכנס גם נכח אורח מחו"ל: ברנרד בריסולייר, מנהל החטיבה העסקית בקונצרן התרופות והמכשור הבינלאומי "אבוט". לדבריו, מכשיר חדשני לניטור רמות סוכר בדם באופן רציף וללא צורך בדקירה מתוכנן להגיע לישראל לקראת סוף 2015.

נושאים קשורים:  חדשות,  פריפריה,  משרד הבריאות,  סוכרת,  מערכת הבריאות,  פרופ' ארנון אפק,  הפקולטה לרפואה בגליל של אוניברסיטת בר-אילן,  המרכז הרפואי "זיו"
תגובות
צבי
22.12.2014, 14:38

גם אם רמת הרפואה תהיה שווה במרכז ובפריפריה, עדיין התחלואה והתמותה תהיינה גבוהות יותר בפריפריה.
כדי לטפל בפער הזה יש להשוות את האוכלוסייה בפריפריה לאוכלוסיה במרכז. וזה קצת יותר מסובך...

ע הדרי
23.12.2014, 08:24

מציע לך צבי לבקר בפינלנד -מדינה ענקית ואוכלוסיה חצי ממה שכאן,לראות איזה מאמץ מושקע בכך שלא ייוצרו פערים גדולים מדי בין מרכז וספר וגם במניעת פערים בהיבטים חברתיים אחרים...
לסיכום-אפשר אחרת

צבי
23.12.2014, 08:56

אני אשמח לבקר בפינלנד כיתאפשר לי (לצערי זה לא יקרה בעתיד הנראה לעין).

ישראל היא לא פינלנד.
וגורם מרכזי להבדל בין האוכלוסיה בפריפריה ובמרכז נובע מהבדלים תרבותיים ודמוגרפים - ראה דוגמה הבדואים בנגב (אצלם למשל, תמותת תינוקות הגבוהה בישראל). גם אם תתן רפואה מיטבית, עדיין לא תוכל לעשות דבר נגד בני דודים שרוצים להתחתן וגם מסרבים לבצע בדיקות במהלך ההריון ו/או הפלות.