פעילות גופנית

פעילות גופנית מפחיתה באופן תלוי-מינון את נטל המחלה בסוכרת נעורים

במחקר גדול, שבחן חולי סוכרת נעורים בטווח גילאים רחב, נמצא כי פעילות גופנית שומרת על איזון גליקמי ומפחיתה תחלואות לוואי וגורמי סיכון קרדיווסקולריים

27.08.2015, 12:55
פעילות גופנית וריצה בקרב בני נוער (צילום: אילוסטרציה)

פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון הקרדיווסקולרי הן בקרב האוכלוסייה הכללית והן בקרב חולי סוכרת סוג 2. מחקרים הוכיחו, כי פעילות גופנית אף מסייעת בהורדת ערכי ההמוגלובין המסוכרר (HbA1c) בקרב חולי סוכרת סוג 2, אך נדירים המחקרים אשר בחנו את ההשפעה על חולי סוכרת נעורים.

לכן, נערך המחקר הנוכחי במטרה לבחון אם קיים קשר בין פעילות גופנית לבין איזון גליקמי או לסיכון קרדיווסקולרי בקרב חולי סוכרת נעורים.

במחקר חתך רב-מרכזי זה השתתפו 18,028 מבוגרים (גילאי 18-79) מגרמניה ומאוסטריה. המשתתפים רובדו לפי תדירות הפעילות הגופנית אותה הם מבצעים, לפי דיווח עצמי: היעדר פעילות, ביצוע פעילות גופנית פעם או פעמיים בשבוע, או בתדירות שעולה על פעמיים בשבוע.

מודלים של רגרסיה רבת-משתנים בוצעו כדי לנתח את האיזון הגליקמי, ואת תחלואות הלוואי הקשורות לסוכרת ולגורמי סיכון קרדיווסקולריים. הנתונים תוקננו לפי מין, גיל ומשך מחלת הסוכרת.

המחקר מצא קשר הפוך בין ביצוע פעילות גופנית לבין HbA1c, חמצת קטוטית סוכרתית (diabetic ketoacidosis), מדד מסת הגוף (BMI), הפרעה ברמות השומנים בדם (P < 0.0001 עבור כולם), יתר לחץ דם (P = 0.0150), רטינופתיה ומיקרואלבומינוריה (P < 0.0001 לשניהם).

לא נמצאו הבדלים בין הקבוצות בהיארעות תת-סוכר (hypoglycemia) חמור המצריך סיוע (P = 0.8989), אך נמצא קשר הפוך בין ביצוע פעילות גופנית לתת-סוכר חמור המוביל לתרדמת (P < 0.0001).

החוקרים סיכמו, כי פעילות גופנית מועילה לחולי סוכרת נעורים. היא מסייעת בשמירה על איזון גליקמי ומפחיתה את הנטל של תחלואות לוואי הקשורות לסוכרת וגורמי סיכון קרדיווסקולריים, ללא עלייה בתופעות הלוואי. תוצאות המחקר מדגישות את ההמלצה הקיימת לחולי סוכרת נעורים לבצע פעילות גופנית באופן סדיר.

מקור:
Barbara Bohn1⇑, Antje Herbst2, Martin Pfeifer3, Dietmar Krakow4,Stefan Zimny5, Florian Kopp6, Andreas Melmer7,Jürgen M. Steinacker8 and Reinhard W. Holl1 for the DPV Initiative
Impact of Physical Activity on Glycemic Control and Prevalence of Cardiovascular Risk Factors in Adults With Type 1 Diabetes: A Cross-sectional Multicenter Study of 18,028 Patients; Diabetes Care August 2015vol. 38 no. 8 1536-1543

http://care.diabetesjournals.org/content/38/8/1536

נושאים קשורים:  פעילות גופנית,  סוכרת סוג 2,  סוכרת נעורים,  HbA1c,  איזון גליקמי,  סיכון קרדיווסקולרי,  חמצת קטוטית,  dyslipidemia,  יתר לחץ דם,  רטינופתיה,  מיקרואלבומינוריה,  תת-סוכר,  היפוגליקמיה,  מחקרים
תגובות