חדשות

"הדסה" הר הצופים: ניתוח מניעתי לכריתת בלוטת תריס בבת 3 הסובלת ממחלה גנטית

רופאים בבית החולים גילו כי הילדה צפויה ללקות בתסמונת שתוביל כמעט בוודאות לסרטן בלוטת התריס, כפי שקרה לאביה, ולכן החליטו לבצע כריתה מונעת

הדמיה של בלוטת התריס. הפעולה החדשנית נעשית תחת אולטרסאונד ותוך ביצוע דיקור של הקשרית במחט שמעבירה גלי רדיו. (צילום: אילוסטרציה)

המרכז הרפואי "הדסה" הר הצופים דיווח על הצלחה בניתוח מניעתי שנחשב נדיר להסרת בלוטת התריס בילדה בת 3. פרוצדורה זאת תמנע ממנה לפתח סרטן של הבלוטה. הילדה אובחנה כנושאת מטען גנטי לתסמונת שהרופאים העריכו ש"תביא בוודאות להתפרצותו של סרטן אלים".

ד"ר סימונה גלסברג (צילום: "הדסה")

אביה של הילדה, בן 30, מתמודד עם סוג סרטן זה שנים רבות. בדיקות מקיפות שעבר מצאו כי שמדובר בסרטן נדיר, על רקע גנטי. מחלתו באה לידי ביטוי בגידולים שונים שמופיעים במערכת האנדוקרינית - בלוטת התריס, יותרת הכליה ויותרת בלוטת התריס. במהלך הטיפול, החולה ושאר בני המשפחה עברו בדיקה גנטית. כך נתגלה שהבעיה הגנטית שלו מופיעה באופן זהה גם אצל בתו.

צוות היחידה לגידולים נוירו-אנדוקריניים ב"הדסה", ד"ר סימונה גלסברג ופרופ' דוד גרוס והמנתח פרופ' חגי מזא״ה, ביצע את ההליך הניתוחי.

ד"ר גלסברג, מנהלת יחידת הגידולים הנוירואנדוקריניים המטפלת כיום באב, ומי שאיבחנה את המחלה גם אצל בתו, מסרה: "האב הגיע אלינו לאחר שקיבל המלצה מהרופא המטפל שלו. לאחר בדיקה הורמונלית הוא אובחן כסובל מגידולים בבלוטות יותרת הכליה (דו צדדי) ובשל גילו הצעיר עלה החשד שמדובר ברקע גנטי. בינתיים אובחן גם סרטן מדולרי בבלוטת התריס – גידול אלים יחסית עם פוטנציאל התפשטות מהיר וקטלני".

פרופ' חגי מזא"ה (צילום: "הדסה")

ד"ר גלסברג ופרופ' גרוס כינסו את הצוות הרב תחומי שניתח את כל הנתונים ואז הוחלט על התערבות כירורגית מהירה ונרחבת לבלוטות יותרת הכליה ולבלוטת התריס. הבדיקה הגנטית איששה את החשד שמדובר ב-MULTIPLE ENDOCRINE NEOPLASIA TYPE 2A - תסמונת גידולים אנדוקריניים מרובים. התסמונת הגנטית התגלתה גם בילדה.

ד"ר גלסברג: "לאחר בדיקות נוספות היה ברור שהילדה תחלה בסרטן מדולרי של בלוטת התריס בשלב מוקדם בחייה. הוחלט להפנותה לניתוח מניעתי שבה תוסר בלוטת התריס בשלמותה".

פרופ' מזא"ה: "התסמונת הגנטית של האב ובתו נדירה ביותר. בשלבים הראשונים של החיים הבלוטות האמורות בריאות לחלוטין ומתפקדות כרגיל, אך כמעט 100% מהלוקים בתסמונת יפתחו סרטן מאוחר יותר בחייהם. האב אובחן לאחר שכבר חלה בסרטן בלוטת התריס ובגידולים בבלוטת יותרת הכליה. הוא נותח וטופל בהדסה הר הצופים וזקוק עתה רק למעקב. זהו בדיוק אותו סוג הסרטן שרצינו למנוע את התפתחותו בבתו הקטנה - ולכן הוחלט על כריתת בלוטת התריס למרות שאצל הילדה, כרגע, היא עדיין תקינה״.

בעקבות הניתוח המניעתי תהיה הילדה בטיפול תרופתי כל חייה, "אך ללא המחיר העצום שתגבה ממנה מחלת הסרטן".

"למרות שבהדסה מבוצעים יותר ממאה ניתוחים לבלוטת התריס מדי שנה – ניתוח כזה בילדה כה קטנה היה אתגר. יום לאחר הפרוצדורה הפעוטה שוחררה לביתה ללא סיבוכים", נמסר.

נושאים קשורים:  חדשות,  בלוטת התריס,  סרטן בלוטת התריס,  ניתוח מניעתי,  תסמונת גנטית,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות