• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
קורונה בישראל

המל"ל לחץ על סגר אך קבינט הקורונה אישר פה אחד את תכנית המצפן של גמזו

התכנית מפרטת הגבלות על "ערים אדומות" | הטלת סגר כללי תיבחן מחדש בתוך שבועיים בהתאם למצב התחלואה | משרד הבריאות ירחיב את רשימת הנדרשים לבדיקת קורונה

פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל "איכילוב". "מאז פרוץ המלחמה נפצעו למעלה מ-3,000 איש בישראל - לפחות שליש מהם יזדקקו לשיקום באשפוז". צילום: מרים אליסטר/ פלאש 90

בתום דיון שנמשך יותר מארבע שעות בקבינט קורונה, במהלכו דלפו לתקשורת פרטי המחלוקות בין ראש הממשלה והמל"ל לבין פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו, אושרה אמש (ד') "תכנית הרמזור" של פרופ' גמזו וכן התקבלה דעתו להימנע לעת עתה מהטלת סגר כללי על המדינה, אולם לבחון מחדש אפשרות זאת בתוך שבועיים, בהתאם להצטברות הנתונים על התחלואה. "תכנית הרמזור", או בשמה האחר "מצפן", פירטה הגבלות על ישובים שיוגדרו כ"ערים אדומות".

במהלך הדיון אמר פרופ' גמזו לשרים כי "סגירת העסקים בסופי שבוע היא בדיחה", בעוד ראש המל"ל לחץ על הטלת סגר כיוון שבלעדיו לא תושג המטרה של הורדת המספר היומי של החולים החדשים ל-400 לכל היותר.

בנוסף סוכם בקבינט ששרי הבריאות, התחבורה והחוץ יציגו בישיבה הבאה מודל לחידוש פעילותן של חברות התעופה מ-16 באוגוסט, אולם רק למדינות ירוקות בהתאם לרשימת מדינות זאת שמתעדכנת מדי יום. כן סוכם שיקבע מתווה שיאפשר מופעי תרבות במרחבים פתוחים רק ב"ערים ירוקות" ופרטי המתווה יסוכמו עם שר הבריאות.

פרופ' גמזו אמר בסיום הדיון בקבינט: "ההמלצות שהצגתי היום לקבינט הקורונה מבוססות על עבודת מטה יסודית שנעשתה עם שותפים רבים: משרדי הממשלה, השלטון המקומי, פיקוד העורף ומערכת הביטחון, משטרת ישראל ובליווי מקצועי של משרד הבריאות ופורום המומחים המקצועי שהקמתי, לרבות סיור בערים ולימוד המצב בשטח.

"התקבלה פה אחד המלצתי להימנע בעת הזו מסגר כללי/ סופ"ש/ לילי ואפילו סגר על ערים אדומות, ובמקום זאת התערבות מהירה ומיידית בערים עם תחלואה גבוהה (אדומות כתומות) - מודל 'ערים בהתערבות אינטנסיבית'".

עוד אמר גמזו: "הנחת היסוד היא שסגר מכל סוג שהוא יגרום נזק רב לכלכלה ולחברה. ראש הממשלה וחברי הקבינט מבינים היטב את הקושי החברתי והכלכלי שאזרחים רבים נתונים בו. ההחלטה לנסות להוריד את התחלואה ללא סגר היא חלק מההבטחה שלי אל הציבור בחוזה החדש. מילוי ההבטחה שלכם, במיוחד בשבועיים הקרובים, של כל אזרח הוא משמעת: מסיכה, ריחוק פיזי ושמירה על ההגבלות יביא אותנו להפחתת התחלואה ללא צורך בסגר".

הממשלה, כאמור אישרה את תכנית רמזור, החל מ-1.9 הכוללת מודל מדורג המאפשר לרשויות המקומיות יצירת מדיניות הגבלה או הקלה דיפרנציאלית.

הקלות בהגבלות שהוטלו על חיילים - ה"רגילות" ימומשו

אמש גם נקבע כי לאור הירידה שחלה בימים האחרונים בתחלואה בקורונה בצה"ל, בהיקף של כשני שלישים בתוך השבועיים האחרונים, הוחלט על הקלות בהגבלות שהוטלו על חיילים. יחידות הצבא יחזרו לסבב יציאות לחופשה על פי נהלי השגרה המוגדרים בכל יחידה. ה"רגילות" ימומשו לכלל חיילי צה"ל וחופשות אנשי הקבע יוחזרו לפי מדיניות החופשות. תותר נסיעת חיילים ברכבת בסופי שבוע אולם האיסור לנסיעות ברכבת בימי ראשון וחמישי עדיין בתוקף. חל איסור על החיילים להימצא בכל התקהלות וכן נאסרה שהות במסעדות ובבתי קפה בחללים הסגורים.

המלצה להאריך את השימוש באיכוני שב"כ ולקצר את תקופת הבידוד

בנוסף, דיווח "ידיעות אחרונות" הבוקר כי ועדת השרים העוסקת באיכוני השב"כ ממליצה לממשלה להאריך את השימוש באיכונים לאיתור מגעים עם חולי קורונה אבל לקצר ביומיים, מ-14 עתה ל-12, את תקופת הבידוד כדי לחסוך למשק מאות אלפי ימי עבודה. בוועדת שרים זו חברים ראש הממשלה ושרי הביטחון, החוץ, המודיעין, הבריאות והמשפטים.

לוועדה הוגשה חוות דעת של משרד הבריאות וממנה עולה כי מספר החולים שלגביהם התבקש השב"כ לעבד מידע טכנולוגי על ידי המשרד לאיתור חולי קורונה היה 40,241 (בין 1 ביולי ועד 29 בו), בעוד שעל בסיס חקירה אפידמיולוגית אנושית נמצאו בתקופה הזאת 67,504 אנשים שהיו במגע קרוב עם חולה. 12,099 אנשים שאובחנו כחולים מאומתים אותרו על בסיס איכון השב"כ, לעומת 11,732 שאותרו על בסיס חקירה אפידמיולוגית.

בחוות הדעת של משרד הבריאות נאמר: "איכון על ידי השב"כ נמצא ככלי יעיל ומהיר לאיתור מגעים של חולים, בין היתר באלפים רבים של מקרים שלא היו מאותרים כלל, או בזמן, ללא סיוע זה. הכלי הזה מסייע רבות למאמץ הלאומי לקטיעת שרשראות ההדבקה ועדיין אין לו חלופה מתאימה".

כמו כן נמסר שמשרד הבריאות ירחיב את רשימת הנדרשים לבדיקת קורונה. לפי טיוטת ההנחיות החדשות ימשיכו להיבדק בעלי תסמינים: חום של 38 מעלות ומעלה, שיעול או קשיי נשימה ואובדן טעם וריח, וכן בני בית של חולה מאומת. מעתה ייבדקו גם חסרי תסמינים שבאו במגע הדוק עם חולה מאומת ועובדי מערכת הבריאות שבאו במגע עם חולה.

נושאים קשורים:  פרופ' רוני גמזו,  סגר,  המל"ל,  ערים אדומות,  תכנית הרמזור,  חדשות,  קורונה,  צה"ל,  בדיקת קורונה
תגובות
07.08.2020, 12:17

אמירותיו של חגי בקשר לסגר באוגוסט לא מקילים עם גמזו. מה גם שנאמרו על דעתו האישית, אבל, תחת תוארו כיו"ר הר"י.
היה בהם,לעניות דעתי ולכאורה, ניחוח פוליטי.

07.08.2020, 13:29

לאשר לאלפי חרדים ויהודים אחרים מארה"ב לטוס ארץ בבמצב הנוכחי של הקורונה זו פארסה. אם את זה גמזו מאשר, אז עדיף שיפרוש מתפקידו כפרוייקטור ושיתרחק מצחנה הפוליטית.

אנונימי/ת
07.08.2020, 13:58

המצב בארץ לא יותר טוב מבארה"ב, ובשונה מאזרחי ישראל, הבאים מארה"ב גם עוברים בדיקת קורונה כפולה, וגם נכנסים כאן לבידוד. הם הרבה פחות מסוכנים מכל אזרח אחר כאן בישראל.

אנונימי/ת
07.08.2020, 14:04

גם אם אתה צודק והסיכון שלהם פחות משל אזרח אחר (ואתה לא צודק) עדיין מדובר בסיכון מיותר.
אין שום תועלת בהבאתם לכאן. התועלת היחידה שלהם היא בכסף שהם מביאים לישיבות , כאשר הישיבות עצמן הן חסרות תועלת.

אנונימי/ת
07.08.2020, 15:07

איזו בורות. 'הכסף שהם מביאים לישיבות' הולך קומפלט לצריכה, ומפרנס יפה יפה את אוסם ותנובה.
זה חוץ מהון העתק שהם מפזרים סביב סביב בעסקים קטנים ובינוניים.
אתה גזען חשוך חסר תועלת ותוחלת.

אנונימי/ת
07.08.2020, 15:42

"איזו בורות."..... "אתה גזען חשוך חסר תועלת ותוחלת.".....
אדם נחמד ונעים הליכות, כתב הפנינים הללו.
אני מקווה שאלו שאתה מגן עליהם מעט יותר נחמדים.

אנונימי/ת
07.08.2020, 22:47

נא לא להתרגש. לפחות עד מחר בערב לא נראה את ניבולי הפה האלה :-)

אנונימי/ת
08.08.2020, 20:44

טול קורה מבין עיניך.
אני אכן איש נחמד ונעים הליכות, שנצמד לחלוטין לעובדות, כפי שראית.
אתה, למרבה הצער, נצמד לדעות הקדומות ולידע האפסי שיש לך על אלו שאודותם אתה מלכלך.
על החתום - שומר שבת גאה.

אנונימי/ת
08.08.2020, 22:16

העובדות הפשוטות שהישיבות אינן תורמות מאומה, וצריכות להתקיים על תרומות נטו ללא כל מימון מהמדינה. כפועל יוצא מכך, אלה שמגיעים במיוחד לישיבות הסיכון בהבאתם עולה לעין שיעור על תרומתם , גם אם היא קיימת.

אנונימי/ת
09.08.2020, 00:54

כהמשך לתפיסה שלך (אותה אתה מכנה בטעות 'עובדות פשוטות'), לפיה הכסף הוא חזות הכל, דינם של המחלקות האונקולוגיות והגריאטריות להיסגר.
הן חסרות כל תועלת ולא תורמות מאומה.

אנונימי/ת
09.08.2020, 01:08

*דינן.

אנונימי/ת
09.08.2020, 06:42

כסף אינו חזות הכל, אבל עדיף לנתב אותו לדברים ממשיים , ולא לתחזוק אמונות טפלות. טיפול בחולים אונקולוגים וגריאטרים הוא דבר ממשי. המחלות שלהן אמיתיות. לעומת זאת התפלפלות בפולקלור ואגדות, הוא דבר שאני לא מתנגד לו בתנאי שלא נעשה על חשבון כסף ציבורי. או שאולי אתה בעד גם לסבסד לאנשים יעוץ אצל אסטרולוגים וקריאה בקפה.

07.08.2020, 20:51

רצוי לציין בתחילת כל כתבה לפחות פעם אחת מה מציינים ראשי התיבות ולא להניח שכל אחד בקיא במשמעותם.
כך למשל, בכתבה זו היה מן הראוי לכתוב:
״בתום דיון שנמשך יותר מארבע שעות בקבינט קורונה, במהלכו דלפו לתקשורת פרטי המחלוקות בין ראש הממשלה והמל"ל (המועצה לביטחון לאומי) לבין פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו...״
תודה ושבוע טוב לכל.

אנונימי/ת
08.08.2020, 08:16

הבחירות מתקרבות.
חלק גדול מהחרדים המגיעים כעת לישראל הם בעלי אזרחות כפולה של ארה"ב וישראל. הם מובאים על ידי המפלגות המקושרות כדי שיצביעו עבורם בבחירות. לאחר הבחירות הם יחזרו ל ארה"ב. איזה חרדי אזרח ארה"ב יהיה משוגע לחיות במדינה ציונית?

אנונימי/ת
08.08.2020, 10:13

הבחירות לא כל כך קרובות. גם אם הממשלה תתפזר בחירות יכולות להתקיים רק 3 חודשים לאחר מכן, מה שאומר לקראת דצמבר.
אם הם היו אזרחים הם לא היו צריכים אישור כדי להכנס. כל העניין שהם לא אזרחים.
הם באמת מובאים על ידי המפלגות החרדיות, בעיקר כדי לשפוך כסף לישיבות, שנפגעות מכך שעוד אין תקציב מדינה (שלדעתי גם אם יש תקציב אין סיבה להזרים להם כסף).

אנונימי/ת
08.08.2020, 20:53

לפני החלטה על סגר יש לוודא שלא תהיה שום פגיעה בחתונות של נכדי האדמו"רים הקדושים.החתונות הללו הן הסיכוי היחידי להישרדות העם והמדינה.