• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
חדשות

מחקר ישראלי: שימוש במיקרוביום אישי השיג שמירה על ירידה במשקל

מחקר שנערך באוניברסיטת בן גוריון הראה שיפור בסיכויי ההצלחה של דיאטת הרזיה: לנסיינים ניתנו כמוסות מיקרוביוטיות המכילות חיידקי מעיים מהשתלה עצמית

קפסולות המיקרוביום מיתנו את העלייה החוזרת במשקל. צילום: אוניסרסיטת בן גוריון

במחקר שנעשה בקרב 90 מעובדי הקריה למחקר גרעיני בדימונה נמצא כי נטילה של כמוסות מיקרוביוטיות המכילות חיידקי מעיים, שנאספו בשלב הירידה במשקל של הנסיינים, הביאה לשיפור בסיכויי ההצלחה של הדיאטה שלהם לאורך זמן. תוצאות המחקר פורסמו בחודש שעבר ב-Gastroenterology על ידי צוות מאוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע, בשיתוף רופאים וחוקרים מהמרכז הרפואי אסף הרופא-שמיר ומוסדות אקדמיים נוספים בארה"ב, גרמניה, צרפת ואיטליה.

את המחקר הובילה פרופ' איריס שי מאוניברסיטת בן גוריון, שאמרה: "ידוע מכבר שרוב דיאטות ההרזיה מגיעות לשיא הצלחתן לאחר ארבעה-שישה חודשים ואז מתחילה עלייה חלקית חוזרת במשקל, למרות המשך הדיאטה".

מובילת המחקר פרופ' איריס שי, אוניברסיטת בן גוריון. "הזדמנות ליישום חדשני של רפואה מותאמת אישית". צילום: דני מכליס

קבוצת החוקרים ביקשה לבדוק האם השתלה חוזרת של מיקרוביום (חיידקי מעיים) מושבח, שניטל לאחר שישה חודשי דיאטה, תסייע בשמירת ההישגים המוצלחים של ההרזיה באמצעות שימור "הזיכרון החיידקי".

הניסוי נמשך 14 חודשים. משתתפי הניסוי שאיבדו 8.3 ק"ג בממוצע לאחר שישה חודשים, התבקשו ליטול 100 קפסולות קפואות לאורך זמן בהשגחה ישירה של החוקרים. הם לא ידעו אם הם צורכים את המיקרוביום האישי שלהם או קפסולות פלסבו. כל הקפסולות היו זהות למראה, קפואות, אטומות ונטולות ריח.

"השתלת מיקרוביום אישית בבני אדם נמצאה כהליך בטוח במשך שישה חודשי הנטילה, ללא תופעות לוואי משמעותיות", נמסר בדו"ח המחקר.

המשתתפים חולקו באקראי כדי להפחית משקל באמצעות דיאטה ים תיכונית ירוקה, וזכו לאספקה יומית של תה ירוק וצמח המנקאי. הם עברו את השינוי הבולט ביותר בהרכב חיידקי המעי בשלב הירידה במשקל.

בקבוצה זו, קפסולות המיקרוביום מיתנו את העלייה החוזרת במשקל בתום 14 חודשים, עם 14% עלייה חוזרת מהמשקל שאיבדו, לעומת 50% בקבוצת קפסולות הפלסבו.

בנוסף, הקפסולות המיקרוביוטיות הקפואות מיתנו באופן מובהק עלייה חוזרת בהיקף המותניים ואף גרמו להמשך הירידה במדדי הורמון האינסולין, הקשור לבקרת הסוכר, בהשוואה לקבוצת קפסולות הפלסבו. החוקרים זיהו חיידקים ספציפיים ששומרו הקשורים בעיקר לבקרת גלוקוז.

הדוקטורנט אהוד רינות היה שותף בהובלת המחקר ובין שאר השותפים לו היה ד"ר אילן יונגסטר מהמרכז הרפואי אסף-הרופא שמיר ואוניברסיטת תל אביב וכן עמיתים מאוניברסיטאות הרווארד, סורבון, מינסוטה, לייפציג ואיטליה.

פרופ' שי, מומחית בניסויים קליניים בתזונה ומחלות כרוניות המשמשת גם כפרופסור-נלווית באוניברסיטת הרווארד, הסבירה: "זוהי הזדמנות ליישום חדשני של רפואה מותאמת אישית. שלב הירידה במשקל, המתבטא במצב אופטימלי של המערכת המטבולית וההורמונלית ומתווך בשינויים של מבנה ותפקוד אוכלוסיית חיידקי המעי, מהווה הזדמנות להקפאת 'בנק מיקרוביום' אישי ולשימוש יעיל שלו בהמשך, תוך כדי המשך השמירה על אורח חיים בריא".

ד"ר יונגסטר, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בילדים והמרכז לחקר המיקרוביום ב"אסף הרופא- שמיר", אמר: "זה מחקר ראשון מסוגו שהוכח בבני אדם כי ניתן להשתמש בשימור ההרכב המיקרוביאלי ה'אידיאלי' בנקודת זמן מאוחרת יותר להשגת יתרונות מטבוליים. אני מאמין שהשימוש בהשתלת מיקרוביוטה עצמית ישמש בעתיד גם לטיפול באינדיקציות אחרות".

הדוקטורנט רינות הוסיף: "העובדה שמיקרוביום המעי מושפע מהתערבויות תזונתיות ספציפיות עשויה לעזור לשפר את ההשפעות הטיפוליות של השתלת המיקרוביום".

בניסוי משלים בבעלי חיים שערך פרופ' עומרי קורן מאוניברסיטת בר אילן, זוהתה השפעה ספציפית של צמח המים מנקאי על השבחת המיקרוביום בתהליך ההרזיה. הודות לתוספת זו חל שיפור ביעילות תהליך ההשתלה החוזרת ובשמירה על הירידה במשקל ובקרת הסוכר.

נושאים קשורים:  מיקרוביום,  דיאטת הרזיה,  השתלת מיקרוביום,  רפואה מותאמת אישית,  השמנה,  אוניברסיטת בן גוריון,  פרופ' איריס שי,  צמח המנקאי,  ד"ר אילן יונגסטר,  חדשות
תגובות