• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
תרופות להפרעות קשב

גילם היחסי של ילדים ושימוש בתרופות ל-ADHD

מחקר זה מצא שיש קשר ישיר בין גיל הילד בכיתה לבין הסיכוי למתן תרופות להפרעת קשב. ככל שנולד בחודש מאוחר יותר, כך עלה הסיכוי לטיפול התרופתי

25.11.2020, 17:38
הפרעת קשב וריכוז (צילום: אילוסטרציה)
הפרעת קשב וריכוז (צילום: אילוסטרציה)

הילדים הצעירים בכיתה נמצאים בסיכון מוגבר לטיפול בתרופות בהפרעות קשב וריכוז (ADHD). מחקר זה בדק את הקשר בין חודש הלידה של הילדים לבין השימוש בתרופות להפרעות קשב בפינלנד.

באמצעות מחקר מבוסס אוכלוסייה, בדק המחקר את השימוש בתרופות ל-ADHD בקרב ילדים שנולדו בשנים 2005-2007. במחקר נבדקו 7,054 ילדים, על פי תאריך הקנייה הראשונה של התרופות לטיפול ב-ADHD. מודל Cox לסיכון פרופורציונלי ויחסי סיכון נבדקו לפי חודש הלידה והמין. ילדים פינים מתחילים כיתה א' בשנה של יום הולדתם השביעי, תאריך הסף הוא 31 בדצמבר.

הסיכון לשימוש בתרופות הפרעות קשב וריכוז גדל במהלך השנה לפי חודש הלידה (כלומר, ינואר עד אפריל, מאי עד אוגוסט וספטמבר עד דצמבר). בקרב בנים שנולדו בספטמבר עד דצמבר, הקשר נותר יציב בכל הקבוצות (סיכון יחסי 1.3, רווח בר-סמך 95%, 1.1-1.5). בקרב בנות שנולדו בספטמבר עד דצמבר, הסיכון היחסי בקבוצת 2005 היה 1.4 (רווח בר-סמך 95%, 1.1-1.8), ואילו בקבוצת 2007 הוא היה 1.7 (רווח בר-סמך 95%, 1.3-2.2). במעקב, שהסתיים בסוף שנת יום ההולדת השמיני של הילדים, ערכי הסיכון היחסי לבנים ובנות שנולדו בספטמבר עד דצמבר 2007 היו 1.5 (רווח בר-סמך 95%, 1.3-1.7) ו 2.0 (רווח בר-סמך 95%, 1.5-2.8), בהתאמה.

גיל צעיר יחסי בכיתה מגדיל את הסבירות לשימוש בתרופות ADHD בפינלנד. ההתאמה הייתה בולטת יותר במהלך שנות הלימודים הראשונות. יש צורך במודעות מוגברת לאסוציאציה זו בקרב קלינאים ומורים.

מקור: 

Vuori M. Et al. (2020) Pediatrics 146 (4) e20194046

נושאים קשורים:  תרופות להפרעות קשב,  תלמידים,  מחקרים,  הפרעת קשב
תגובות