בני נוער

האם גישה אוטונומית משפרת את הטיפול בבני נוער עם סוכרת מסוג 1?

בקרב בני נוער עם סוכרת מסוג 1 שהוריהם נוקטים בגישה חינוכית התומכת באוטונומיה יש שליטה טובה יותר במחלת הסוכרת עם היענות טובה לטיפול

מטרת המחקר הייתה להראות קשר בין הורים הנוקטים בשיטת חינוך התומכת ומעודדת אוטונומיה של בני נוער, לבין יכולת, התמדה בטיפול, ומדדים של שליטה גליקמית טובה בבני נוער עם סוכרת מסוג 1.

במחקר השתתפו 37 בני נוער יחד עם אחד ההורים אשר השלימו שאלון על רמת האוטונומיה הניתנת לילדים על ידי הוריהם. יכולת טיפול עצמי של בני הנוער, ורמת ההיענות לטיפול גם נמדדו. מידע אודות בדיקת דם עדכנית המודדת את רמת הגלוקוז הממוצעת על פני שלושת החודשים האחרונים (HbA1C) נאספה מרשומה רפואית כמדד לרמת השליטה הגליקמית.

תוצאות המחקר הראו כי לפי Structural Equation Modeling  משפחות בהם יש תמיכה אוטונומית של ההורים בילדיהם נמצאו שיעורים גבוהים יותר של יכולת טיפול עצמי, והיענות גבוה לטיפול. אלו, בהתאם, הובילו לשליטה גליקמית טובה יותר.

מסקנת המחקר הייתה כי תמיכת הורים בשיטה המעודדת אוטונומיה עשויה לסייע במסוגלות, היענות ורווחה פיזית של בני נוער עם סוכרת מסוג 1. מומלץ להדריך הורים על שיטות לתמוך באוטונומיה של ילדיהם, אך לא על חשבון מעורבות בחיי ילדם.

מקור: 

Maya Perlberg, et al. (2021). “The role of autonomy-supportive parenting in the competence, adherence and glycemic control of adolescents with type 1 diabetes” Diabetes Research and Clinical Practice, March 2021. Vol. 173. doi.org/10.1016/j.diabres.2021.108679

 

נושאים קשורים:  בני נוער,  שליטה גליקמית,  סוכרת סוג 1,  הורים,  מחקרים
תגובות