• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

תלונות נגד הכללית: הורתה לרופאיה לספק למטופלים תרופות ביוסימילאר

ההנחיה החדשה נתקלת בביקורת מצד רופאים המטפלים בחולים הטוענים כי התרופות החלופיות במחלות מסויימות כנראה פחות יעילות

הנהלת שירותי בריאות כללית הורתה לרופאי הקופה שלא לספק לחלק מהחולים תרופות ביולוגיות יקרות הכלולות בסל ולהעדיף תחליפיות, ביו-סימילר. ההנחיה החדשה נתקלת בביקורת מצד רופאים המטפלים בחולים הטוענים כי התרופות החלופיות כנראה פחות יעילות, דיווח הבוקר (ב') רן רזניק ב"ישראל היום".

ההנחיה האחרונה בנושא הזה הופצה לרופאים בחודש שעבר ונוגעת לחולי קרוהן וכמה מחלות ראומטולוגיות כמו דלקת מפרקים. 12 ארגוני חולים פנו למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, בדרישה לבטל הוראה זו, כך לפי הדיווח. הכללית מסרה בתגובה שהקופה איננה מונעת טיפול יעיל ואיכותי משום מטופל.

לפי הדיווח העריכו כמה רופאים בכירים, שההוראה לתת תרופות תחליפיות תשפיע על לפחות 10,000 חולים בישראל. ארגוני החולים טוענים ש"החלפה פתאומית של התרופות היקרות יותר שקיבלו במשך זמן ממושך והביאו לשיפור במצבם, מנוגדת להוראות משרד הבריאות."

כמו כן דווח שיו"ר האיגוד לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד בהסתדרות הרפואית, פרופ' חיים שירין, מאסף-הרופא-שמיר בפנה להנהלת הכללית והדגיש: "העדפה גורפת של תרופת ביוסימילר אצל כל החולים במחלת קרוהן, אף שיש תרופות עם מנגנון פעולה שונה לחלוטין שנכנסו לסל כאקט טיפולי ראשון - איננה מקובלת. ההחלטה מתעלמת למעשה מסל הבריאות ומעבירה תרופה שאושרה כקו ראשון לקו טיפול שני. אין זה סביר שקופת חולים כללית תצמצם אפשרויות טיפול לחולים ותמנע מהרופא המטפל שיקול דעת מקצועי ובחירה קלינית מושכלת של התרופה הראויה למטופל שלו - במיוחד כאשר התכשיר כלול בסל התרופות, מתוקצב וממומן שנים רבות".

פרופ' שירין גם העביר תלונה בנושא הזה ד"ר ורד עזרא, ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות וד"ר אסנת לוקסנבורג, מנהלת חטיבת טכנולוגיות רפואיות, מידע ומחקר המשמשת רכזת ועדת סל התרופות.
תגובת הכללית המצוטטת בדיווח: "מדיניות הטיפול בכללית עולה בקנה אחד עם ההנחיות הקליניות המקובלות בעולם לטיפול במחלות הנ"ל. ההנחיות מבוססות מחקרית, מאושרות בידי משרד הבריאות ונעשתה לגביהן התייעצות עם הגורמים המקצועיים הרלוונטיים. כל רופא מטפל יכול לבקש את כל מגוון הטיפולים הקיימים בסל בקו ראשון, ולנמק קלינית את הבקשה מדוע להעדיף תכשיר מסוים על אחר. כל בקשה נדונה לגופה. כללית איננה מונעת משום מטופל טיפול שהוא זכאי לו וכלול בסל הבריאות. הנוהל המאפשר החלפה חד פעמית של תרופה מסויימת נעשתה כבר ב-2020 מהלך המיושם כמה שנים במדינות אירופה ובהן גרמניה, צרפת, אנגליה, דנמרק והמדינות הנורדיות".

נושאים קשורים:  פרופ' חיים שירין,  הכללית,  תרופות ביוסימילאריות,  פרופ' חזי לוי,  ד"ר ורד עזרא,  משרד הבריאות
תגובות
אנונימי/ת
22.06.2021, 17:57

בטח מי שגרם ללחץ אלה חברות התרופות המקוריות...
ביוסיצילאר נמצא כבר שנים בשוק ומוכיח את עצמו.
"כנראה" "יכול להיות" זה לא רפואה! אז תפסיקו עם הפייק ניוז

אנונימי/ת
22.06.2021, 21:19

כל הרופאים שמתנגדים לביוסימילאר חייבים בגילוי נאות של קשריהם עם חברות התרופות והכנסותיהם מחברות אלו מהרצאות, השתתפות בכנסים
וכד
אחרת אין כל ערך להתנגדות שלהם כי היא נגועה בניגוד אינטרסים
דרך אגב , מה המצב באירופה? חובה על האתר לדווח גם על זה