• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
covid-19 בישראל

מערכת הבריאות נערכת להתפרצות מחודשת של הקורונה בישראל

משרד הבריאות נערך "לסגור פרצה" בנתב"ג וגם מאיים בקנס בסך 5,000 שקל על מי שייצא למדינה "מסוכנת" מבלי לקבל אישור מיוחד

נער צעיר מקבל את החיסון לקורונה במרפאת ה"כללית". צילום: פלאש 90

לאחר שאתמול אובחנו בישראל לראשונה מאז אפריל יותר מ-100 מאומתי-קורונה, נדבקים חדשים, ביום אחד לעומת עשרות בודדות ואף פחות מעשרה בימים הקודמים, נערכת מערכת הבריאות לאפשרות של התפרצות מחודשת של נגיף הקורונה בארץ ולעלייה צפויה בימים הקרובים במספר המאומתים היומיים החדשים.

לפי שעה עיקר התחלואה הנוכחית התגלתה בקרב בני 12-15 שרובם לא מחוסנים. ההערכה של אנשי המקצוע במשרד הבריאות היא שכ-70% מהנדבקים, ולא מן הנמנע שאף יותר, נושאים את הווריאנט ההודי (דלתא). כלומר הוא עתה הדומיננטי ביותר מבין כל זני הנגיף שעליהם ידוע עתה.

כ-40% מהנדבקים הללו שבו לארץ מביקורים בחו"ל, לא מעטים נכנסנו דרך נתב"ג מבלי שעברו את הבדיקה הנדרשת. כמו כן רבים מהם נחתו ממוסקבה ונמלי תעופה אחרים ברוסיה ואוקראינה, מדינות שנמצאות ברשימת "האסורות לטיסה אליהן" עקב תחלואה גבוהה וחשש להידבקות.

רוב המומחים שהתראיינו אמש והבוקר בתקשורת הישראלית סבורים שההתפתחות הנוכחית איננה מפתיעה והיא גם תוצאה מהסרת חובת המסכות במקומות סגורים רבים – מהלך שננקט על ידי משרד הבריאות מיד כאשר הסתמנה דעיכה בתחלואה בהתאם לנתונים היומיים.

אתמול דווח גם על בן 48 המאושפז בשיבא למרות שחוסן אבל בשלב זה ההערכה של גורמי המקצוע היא שלמרות המקרה הבודד הזה, או מקרים בודדים נוספים שעליהם צפויה התקשורת לדווח בימים הקרובים עדיין לא ניתן לקבוע שחל זינוק בהדבקה חוזרת של מחוסנים, אף על פי שאפשרות כזאת נלקחת עתה בחשבון. הם שבים ומצטטים מתוך נתוני פייזר על יעילות החיסון שלה לפיהם בכ-95% מהמקרים חיסון זה מגן מפני הדבקה אבל עדיין 5% ויתכן שאף 10% מהמחוסנים עדיין עלולים לשוב ולהידבק.

הבוקר (ב') דווח ב"ידיעות אחרונות" כי "לחצים שהופעלו על אנשי משרד הבריאות" אפשרו להוציא את רוסיה מרשימת המדינות שאסורות לטיסה אליהן מישראל וכדי לקבל לצאת אליה מכל סיבה שהיא יש לקבל אישור מיוחד מ"ועדת חריגים". אלא שבנתב"ג לא נעשית כלל בדיקה עם לנוסעים-היוצאים יש אישור מאותה ועדה – וזו פרצה רחבה שמאפשרת ייבוא הנגיף לארץ.

נוכח תמונת מצב זו עומדת הממשלה החדשה למנות שוב מבין שריה את "קבינט הקורונה". נעשית היערכות לתגבור מערך הבדיקות והחקירות האפידמיולוגיות שהצטמצם מאד יחד עם הדעיכה במגפה שהסתמנה בבירור מאז אפריל. כמו כן הודיע שר הבריאות ניצן הורוביץ שבדעתו להביא לאישור הממשלה החלטה להטיל קנסות גבוהים של לפחות 5,000 שקלים, על כל מי שיפר חובת בידוד כאשר ישוב לארץ וגם על מי שיתברר שטס ל"מדינה אסורה" מבלי לקבל את האישור הנדרש. נשקלת גם אפשרות לחזור ולחייב את כלל האוכלוסייה לעטות מסכות בכל מרחב סגור ולשוב ולהקפיד על ריחוק חברתי.

אמש גם נמסר כי 3,627 במערכת החנוך בישראל – 3,517 תלמידים ו-110 עובדי הוראה ואחרים, נמצאים עתה בבידוד בעקבות חשיפה לנשאי הנגיף. 164 תלמידים ו-16 אנשי חינוך נמצאו כמאומתים לנגיף, כלומר ברור שנדבקו והם נחשבים חולים. רוב התלמידים הם א-תסמיניים. כמו כן נמסר הבוקר (ג') כי שתי חיילות המשרתות בצבא ועובדת צה"ל, כולן מחוסנות, נדבקו בנגיף. שלושתן נכנסו לבידוד ויתקיים דיגום של כל החיילים והעובדים האחרים ביחידות של אותן נדבקות כדי לברר אם יש בהן מאומתים נוספים שעליהם לא ידוע בהיותם א-סימפטומטיים.

משרד הבריאות מעוניין שעד סוף יולי כל בני ה-15-12 יתחסנו בשתי מנות. עד אתמול כ-4% מבני ה-15-12 חוסנו – כלומר כ-26 אלף. קופות החולים נערכות, נוכח הביקוש שעלה בימים האחרונים, לכך שעוד 18 אלף יתחסנו במנה הראשונה עד סוף יוני.

כ-26 אלף ילדים בגילים הללו כבר התחסנו, ובקופות החולים אומרים ש-18 אלף ילדים נוספים צפויים לקבל את המנה הראשונה של החיסון בימים הקרובים.

בערים שונות, ביוזמות מקומיות, קיבלו התושבים הודעה מהעירייה שלהם על פתיחה מחדש של מתחמי בדיקה לאחר שאלו נסגרו כאשר הארץ כולה נעשתה "ירוקה" בהתאם לתוכנית הרמזור.

אתמול אמר פרופ' רן בליצר, יו"ר "קבינט המומחים הלאומי" להתמודדות עם הקורונה: "הזן דלתא, הווריאנט ההודי יודע להתפשט גם במדינות המחוסנות. הסיכון הוא שהזן הזה מדבק ב-50% יותר מווריאנט הבריטי". פרופ' גליה רהב מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ב"שיבא" במאמר-דעה שפרסמה ב"ידיעות אחרונות" קוראת לחייב את הנוער בהתחסנות. כמו כן הציעה לשנות כיוון בנתב"ג: הגיוני לבצע שם בדיקה מהירה של כל הנוסעים בעת העלייה למטוס במקום בדיקת PCR לפני ואחרי הנחיתה ולהגביר את האכיפה כאשר נדרש בידוד. כן קראה לשוב ולחייב עטיית מסכות במהלך כל הטיסה וגם בעת השהות בטרמינל נמל התעופה.

נושאים קשורים:  קורונה,  משרד הבריאות
תגובות