COVID-19 בישראל

בישראל ממתינים לאישור ה-FDA כדי להתחיל בחיסון בני 5 עד 11

יו"ר האיגוד לרפואת ילדים, פרופ' צחי גרוסמן: "אני אופטימי ומעריך כי בהסברה נכונה וממוקדת נגיע לאחוזי התחסנות גבוהים של הילדים"

חיסון ילדים. צילום:שאטרסטוק

בישראל ימתינו לאישור של ה-FDA למתן חיסוני קורונה לבני 11-5, שעל פי הערכת יו"ר האיגוד לרפואת ילדים, פרופ' צחי גרוסמן, חבר בוועדת החיסונים, יינתן בתוך מספר שבועות. רק לאחר מכן ולאחר שיתקיים דיון בצט"מ ובוועדת החיסונים העליונה, יוחל במבצע החיסונים לילדים בקבוצת הגיל הזאת בישראל.

פרופ' גרוסמן הגיב בכך להודעת "פייזר" כי חיסוני הקורונה לבני 11-5 נמצאו יעילים והמינון שיינתן לילדים יהיה שליש מזה שבמינון תרכיב החיסון למבוגרים. "האיגוד לרפואת ילדים מברך על קבלת תוצאות המחקר של 'פייזר'", ציין גרוסמן. "הוכחת יעילות ובטיחות החיסון בקבוצת גיל זו היא קריטית להגנה על הילדים ולסיום המגיפה. אני אופטימי ומעריך שעל ידי הסברה נכונה וממוקדת, הן בקרב צוותי הרפואה והן בקרב ההורים, נגיע לאחוזי התחסנות גבוהים של הילדים".

משרד הבריאות טרם פרסם את התייחסותו הרשמית לנתונים שפרסמה "פייזר" מהניסוי שערכה בקרב ילדים. החברה הודיעה כי בניסוי הוכח שעבור הילדים, כמות פחותה של מינון החיסון בטוחה ומעוררת אצלם תגובה חיסונית טובה. עתה בכוונת החברה לפנות לרגולטורים בארה"ב (FDA) כדי לקבל אישור חירום להפצת החיסונים. עוד הודיעה החברה שהיא צופה כי תוצאות הניסוי שהיא עורכת בגילאי חצי שנה עד חמש שנים יהיו בידיה בתוך שישה שבועות ויש כוונה להתחיל לחסנם עם תחילת החורף.

כפי שכבר פורסם, המינון שניתן לבני חצי שנה עד חמש שנים הוא 3 מיקרוגרם ולבני 11-5 –10 מיקרוגרם, שליש מהמינון הניתן לבגירים.

סגן נשיא "פייזר", ד"ר ביל גרובר, רופא ילדים, מסר לסוכנות החדשות AP: "אני מרגיש תחושה גדולה של דחיפות בלאפשר את מתן החיסון לילדים מתחת לגיל 12. יש דרישה עצומה של הורים להחזיר את החיים של הילדים שלהם למצב רגיל".

עוד מסר ד"ר גרובר כי לאחר מתן מנת החיסון השנייה, הנסיינים בני 5-11 פיתחו רמות גבוהות של נוגדנים, לא פחות מאלה שפיתחו בני הנוער ובגירים צעירים. לדבריו, בניסוי הוברר שתופעות הלוואי קלות ודומות לאלו שנמצאו בקרב גילאי 16-25: כאבים בזרוע שבה ניתן התרכיב או עלייה קלה בחום שנעלמו כעבור יום.

עוד הודיע ד"ר גרובר כי הפנייה ל-FDA תיעשה עד סוף החודש. בשלב ראשון תבקש "פייזר" אישור שימוש חירום בחיסון לגיל הצעיר ו"כעבור זמן קצר תיעשה פנייה דומה לגורמים הרגולטורים באיחוד האירופי ובבריטניה".

גם "מודרנה" נמצאת בשלבים מתקדמים של ניסוי בתרכיב שלה בילדים וההערכה בארה"ב היא שה-FDA אכן יעניק את אישור החירום לחיסון הילדים באוקטובר. החברות פייזר ומודרנה הודיעו עוד קודם ל-FDA ואפילו מספר פעמים על ההתקדמות בניסויים שלהן אבל ה-FDA דרש משתיהן להגדיל את קבוצת הניסוי ל-3,000.

בישראל אישר משרד הבריאות לקופות החולים לחסן עתה בני 11-5 רק אם הם נמצאים בקבוצת סיכון למחלה קשה: ילדים עם השמנת יתר קיצונית, מחלות ריאה חמורות, סוכרת, יתר לחץ דם, דיכוי חיסוני, מחלות נוירולוגיות ועוד. עד כה חוסנו יותר מ-500 ילדים. מצב כולם הוגדר טוב מאוד. אין דיווחים על ללא תופעות לוואי חריגות.

מנכ"ל "פייזר", ד"ר אלברט בורלא, מסר כי "מאז יולי עלה בארה"ב מספר מקרי הקורונה בקרב ילדים בכ-240%, "מה שמדגיש את הצורך הבריאותי בחיסון". שלשום דיווחו סוכנויות החדשות כי בקובה הוחל בחיסון פעוטות בני שנתיים בתרכיב מתוצרת מקומית וגם בסין אושר לחסן פעוטות עד גיל שלוש.

נושאים קשורים:  פרופ' צחי גרוסמן,  חיונים,  ילדים,  פייזר,  מודרנה,  אישור ה-FDA,  חדשות,  19-COVID
תגובות