מחקרים

המתאם בין אוניכוסקופיה וציון במדד חומרת הפסוריאזיס בציפורניים

אוניכוסקופיה היא כלי יעיל המסייע באבחנה של שינויים עדינים בציפורניים בעקבות פסוריאזיס

אבחנה של שינויים בציפורניים  בעקבות פסוריאזיס יכולה להוות אתגר בעיקר בהיעדר התייצגות עורית של המחלה. שינויים אלה מתרחשים בכ-40% מהמטופלים עם פסוריאזיס וב-5% זוהי ההתייצגות היחידה. אוניכוסקופיה היא כלי אבחנתי המקנה ראות יותר טובה של חומר הציפורן והפרעות במיטת הציפורן במטופלים עם פסוריאזיס עם מעורבות של הציפורן. מטרת המחקר הייתה ללמוד את המאפיינים האוניכוסקופיים של ציפורניים במצב של פסוריאזיס ולקשר את המאפיינים הללו למדד חומרת פסוריאזיס בציפורניים (NAPSI).

במסגרת מחקר חתך זה, גייסו החוקרים במשך שנה אחת 60 משתתפים מבית החולים עם פסוריאזיס המערב את הציפורניים. את חומרת המחלה העורית מדדו החוקרים באמצעותPsoriasis Area Severity Index (PASI) ואת חומרת מעורבות הציפורניים מדדו החוקרים באמצעות NAPSI. את ציפורני מטופלים בדקו החוקרים הן באמצעות אוניכוסקופיה והן באופן קליני. את הניתוחים הסטטיסטיים ביצעו החוקרים באמצעות תוכנת R i386.3.6.3.

תוצאות המחקר הדגימו כי השינוי השכיח ביותר בציפורניים, שנצפה הן בבדיקה קלינית (90%) והן באוניכוסקופיה (95%),  היה הופעת גומחות (pitting). עוד נמצא כי ציפורניים לבנות, נקודות אדומות בלונולה, אוניכוליזיס ודימומים קוויים בציפורניים (splinter hemorrhages) נצפו באופן טוב יותר באוניכוסקופיה. ציון NAPSI גבוה יותר באופן מובהק (p<0.05) הושג באמצעות אוניכוסקופיה. בנוסף, נמצא מתאם חיובי בין חומרת המחלה העורית ומידת המעורבות של הציפורן.

מחקר זה מדגים כי בדיקה אוניכוסקופית בשילוב NAPSI יכולה לשמש ככלי יעיל בהערכת מעורבות הציפורן במחלת הפסוריאזיס. בנוסף, בדיקה זו מאפשרת הסתכלות יותר טובה על שינויים עדינים המתרחשים בציפורניים של מטופלים עם פסוריאזיס אשר היו מתפספסים בבדיקה קלינית בלבד.

מקור:

Bindagi A. et al. Journal of Psoriasis and Psoriatic Arthritis (2021). https://doi.org/10.1177%2F24755303211011477

נושאים קשורים:  מחקרים,  פסוריאזיס,  ציפורניים,  NAPSI
תגובות