מחקרים

סטטוס ביטוי PD-L1 ונטל המוטציות הגידול בחולות עם ממאירות צוואר-רחם

במחקר זה נמצא כי ייתכן ונטל מוטציות גבוה קשור בשרידות כוללת פחותה אך לא נמצא קשר בין סטטוס ביטוי PD-L1 לשרידות

30.09.2021, 11:35
הדמיית תאי סרטן צוואר הרחם (צילום: אילוסטרציה)
הדמיית תאי סרטן צוואר הרחם (צילום: אילוסטרציה)

במחקר שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Annals of Oncology חוקרים בחנו את ההימצאות והערך הפרוגנוסטי של ביטוי PD-L1 ונטל המוטציות בגידול (tumor mutation burden) בחולות עם ממאירות צוואר-רחם מתקדמת שטופלו עם טיפול הבחירה.

במחקר הוכללו מטופלות עם ממאירות צוואר-רחם עקשנית, חוזרת או גרורתית אשר טופלו במרכז רפואי בודד בדרום קוריאה בין 2008 ל-2016. ביטוי PD-L1 הוערך על ידי בדיקות אימונוהיסטוכימיה והוגדר כציון חיובי משולב השווה או גדול מ-1 (combined positive score-CPS). ה-TMB הוערך על ידי ריצוף גנום מלא והוגדר כ-175 מוטציות ומעלה לאקסום (שווה ערך ל-10 מוטציות למגה-בסיס בבדיקת FoundationOne CDx). שרידות כוללת חושבה מאבחנה או מטיפול סיסטמי מקו ראשון או שני ועד תמותה או אובדן מעקב.

במחקר הוכללו 267 מטופלות כאשר ל-76.0% הייתה קרצינומה קשקשית. ל-24% הייתה אדנוקרצינומה או קרצינומה אדנו-קשקשית. תוצאות המחקר הדגימו כי ל-64.4% מהחולות היה PD-L1 CPS השווה או גדול מ-1 ול-32.6^ היה נטל גידול הגבוה מ-175 מוטציות לאקסום. שיעור גבוה יותר של חולות עם ערכים מעל הספים הנ"ל הודגם בחולות עם ממאירות קשקשית לעומת התת-סוגים האחרים. לא נמצא קשר בין שרידות כוללת לביטוי PD-L1 ונמצא מתאם שלילי בין שרידות כוללת ו-TMB הגדול מ-175 מוטציות לאקסום לעומת TMB הקטן מ-175 מוטציות לאקסום. תוצאות דומות הודגמו באנליזת תת קבוצות לפי היסטולוגיית הגידול, מחלה גרורתית או מתקדמת, קבלת טיפול אדג'ובנטי או שימוש בבקיזומאב כטיפול קו ראשון.

תוצאות מחקר זה מדגימות כי בחולות עם ממאירות צוואר-רחם שטופלו עם טיפול הבחירה, ההימצאות של PD-L1 CPS ו-TMB השווה או גדול מ-175 מוטציות לאקסום גדולה יותר בממאירות קשקשית לעומת אדנוקרצינומה וקרצינומה אדנו-קשקשית. ייתכן ונטל מוטציות גבוה קשור בשרידות כוללת פחותה אך יש צורך במחקרים נוספים לתקף ממצאים אלה.

מקור: 

789P PD-L1 and tumor mutational burden (TMB) in standard-of-care (SOC): Treated advanced cervical cancer 

נושאים קשורים:  מחקרים,  בדיקה גנומית,  ריצוף הדור הבא,  סרטן צוואר הרחם
תגובות