• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
הסטוריז של DoctorsOnly:
חדשות

המרכז הרפואי לגליל: השתלת עדשה טורית בטכנולוגיה מתקדמת

נתוני המטופלים שנמדדו במרפאה הועברו ישירות למכשיר המצוי על מיקרוסקופ כירורגי בחדר הניתוח, ששידר בזמן אמת את כל מדדי העין לעינית המיקרוסקופ, במעין "מציאות רבודה"

ניתוח קטרקט בטכנולוגיה מתקדמת. צילום: רוני אלברט/ דוברות המרכז הרפואי לגליל

חמישה ניתוחי קטרקט, המשלבים השתלת עדשה טורית, בוצעו לראשונה כחלק מפיילוט במרכז הרפואי לגליל בנהריה. העדשה הטורית נועדה למי שזקוקים בנוסף לתיקון הראייה שנפגמת בקטרקט גם לתיקון באמצעות צילינדר של אסטיגמציה, הפרעה במיקוד בשל אי סדירות של שטח פני הקרנית.

הניתוחים בוצעו ברצף, בזה אחרי זה בהובלת ד"ר שי גנדלר, רופא בכיר במערך העיניים ובאמצעות מכשור טכנולוגי מתקדם שהובא על ידי חברת לפידות Alcon.

המנותחות, תושבות הצפון בנות 70-45, שסבלו מקטרקט ובנוסף הזדקקו לתיקון צילינדר במשקפיים, שוחררו לבתיהן בתום הניתוחים.

קטרקט, הניתוח השכיח ביותר ברפואה, מבוצע עקב ירידה בחדות הראייה או באיכותה בשל הזדקנות טבעית של העדשה, או מסיבות נוספות כחבלה בעין, מחלת עיניים מולדת או נרכשת. במהלך הניתוח מוציא הרופא את העדשה העכורה מהעין ומחליפה בעדשה מלאכותית שקופה.

עד כה נהוג היה לסמן בטוש, או בסימון אחר, על פני עין המטופל, את הציר שנקבע למנתח, בעזרת מחשבון עדשות או ביומטר, המודד את עוצמת העדשה המושתלת. כעת, בעזרת מכשור מתקדם הנקרא Argus, מועברים הנתונים שנמדדו בביומטר במרפאה ישירות אל מכשיר המצוי על המיקרוסקופ הכירורגי בחדר הניתוח, שמשדר בזמן אמת את כל מדדי העין של המטופל לעינית המיקרוסקופ, לרבות מיקום הצילינדר, במעין מציאות רבודה.

לעדשה הטורית יתרונות רבים, ובהם דיוק מקסימלי ורמת בטיחות גבוהה. מיקום העדשה הטורית קריטי מאוד, ולכן הדיוק המקסימלי של המכשור החדיש מעלה את סיכויי ההצלחה של הניתוח וכן את הסיכוי שהמטופל לא יזדקק יותר למשקפיים למרחוק.

ד"ר גנדלר, בעל ניסיון עשיר בתחום השתלות קרנית וזיהוי מוקדם של מחלות קרנית, חזר פני כחצי שנה מהתמחות-על בתחום ניתוחי קרנית, קטרקט, ניתוחי לייזר להסרת משקפיים ומחלות משטח העין באוניברסיטת טורונטו בקנדה, בה נמצא אחד המרכזים הטובים בעולם לניתוחי עיניים. לדבריו, "ניתוחי הקטרקט החדשים מהווים קפיצת מדרגה גדולה במערך העיניים תוך הענקת מענה איכותי במסגרת הרפואה הציבורית".

נושאים קשורים:  ניתוח קטרקט,  ד"ר שי גנדלר,  עדשה טורית,  המרכז הרפואי לגליל,  חדשות
תגובות